You are currently viewing Kako da se pripremimo za boravak u prirodi?

Kako da se pripremimo za boravak u prirodi?

Naravno, da treba boraviti u prirodi!

Osećaj blaženstva, spokoja, sreće kada boravimo u prirodi ne može ništa da zameni. Aktivnosti i uživanje u prirodi doprinose poboljšanju opšteg stanja organizma, a u zdravom telu je i zdrav duh! Ipak boravak u prirodi nosi određene probleme i rizike, stoga ćemo se bolje i lepše osećati ukoliko se adekvatno pripremimo.

Priprema pre svega podrazumeva adekvatnu odeću i obuću, hranu i vodu za piće.

Oblačenje

Pripremiti kačket, kapu, naočare za sunce, kremu za sunčanje sa zaštitnim faktorom minimum 15-20 SPF. Na usne staviti neku od zaštitnih masti. Tokom letnjih meseci potrebno je zbog insekata nositi prozračne tkanine, dugih rukava, pantalone dugih nogavica. Dok boravimo u prirodi može se dogoditi da se vremeske prilike naglo promene pa je obavezno uvek imati spremnu laku jaknu po mogućstvu sa kapuljačom, džemper, duks. Obuća bi trebalo da bude pre svega zatvorena, komotna, udobna za hodanje i najzad prilagođena terenu na kom se boravi. Zimski period zahteva oblačenje tople garderobe koja mora da bude i dovoljno udobna radi slobode pokreta prilikom hoda. Nepromočive jakne i pantalone su poželjne, a kapa, šal i tople rukavice obavezni.

Hrana i piće

Bilo da je leto ili zima, obavezno ponesite vodu! Dehidracija tokom napora može biti opasna.To znači minimum jednu flaša vode,a kod jačih napora i po 2l flaširane vode. Možete da se odlučite i za vode sa elektrolitskim i mineralnim dopunama. Gazirane, slatke napitke treba izbegavati obzirom da mogu dodatno izazivati potrebu za vodom. U zavisnosti od planiranog ostanka u prirodi uvek treba poneti i neku konzerviranu hranu, koja se teže kvari-keks ( slani i slatki) i voće (banane,jabuke). Hrana treba da bude „laka“, ali energetski adekvatna za planirani napor. Ne sme biti prejedanja, jer će kretanje i učinak boravka u prirodi biti manji.

Poseban oprez onima koji imaju dijabetes melitus! Preporuka je da obavezno uz sebe imaju set svoje redovne terapije i da obavezno nose sa sobom hranu, da ne preskaču obroke! Podjednako opasna može da bude i hipo (nizak nivo šećera u krvi) i hiperglikemija(povišen nivo šećera u krvi). Dijabetičari uvek treba da nose uz sebe neki slatkiš ili bananu da pojedu ukoliko osete sledeće simptome: osećaj nesigurnosti pri hodu, drhtanje, iznenadno razlivanje topline po telu, naglu slabost, malaksalost, žeđanje, mentalnu konfuziju… Dakle preporuka je da pojedu bilo šta slatko. Postoje i posebni slatkiši za dijabetičare za krizne situacije, jer ako je nizak šećer u krvi unos šećera će pomoći, a ako je šećer povišen, neće ga mnogo ugroziti. Portabilni, nosivi merači šećera su još bolje rešenje.Ne zauzimaju puno prostora,a korisni su za brzu orjentaciju. To zahteva i manji set za dezinfekciju ruku. Dijabetičari na insulinskoj terapiji znaju da ritam unosa insulina i obroci moraju biti usklađeni čak i pri boravku u prirodi.

Ljudi koji imaju astmu ili hronični bronhitis bi uvek,a naročito prilikom boravka u prirodi, trebalo da imaju svoje „pupmice“ koje će primeniti pre napora, kao priperemu za napor. Svakako,ako će biti izloženi usponima, da budu spremni da će im možda biti potrebne nove inhalacije. Ukoliko koriste i drugu terapiju nikako da je ne preskaču, nego da je ponesu i primene redovno prema preporučenom ritmu.

Oni koji su skloni alergijskim kijavicama ili konjuktivitisom treba uz sebe uvek da imaju antialerijske lekove i inhalatorne sprejeve, radi olakšavanja disanja.

Leti krvni pritisak može da bude još niži zbog dehidracije, tako da je potrebno da oni koji imaju niži arterijski pritisak uvek da imaju pri ruci flašicu pijaće vode, pa čak i mineralne negazirane. Preporuka je da češće piju „ gutljaj po gutljaj“, jer ukoliko se odjednom unese puno tečnosti, to može pruzrokovati pojačano znojenje što opet dovodi do pojačanog gubitaka tečnosti. Oni koji imaju hipertenziju (povišen krvni pritisak) pre izlaganja naporu na suncu obavezno treba da provere zdravstveno stanje kod svog lekara i koriguju krvni pritisak. Preporuka je da ne preskaču svoju redovnu terapiju. Leti ili prilikom boravka na moru, se može desiti da im pritisak čak bude niži, zbog pojačanog znojenja, a prilikom boravka na većim visinama da bude nešto viši. U svakom slučaju svako specifično stanje ili hronično oboljenje zahteva dobru pripremu pre napora i konsultaciju sa lekarom.

Ljudi koji imaju višak kilograma treba dobro da procene svoju kondiciju i svoje zdravstveno stanje pre izlaganja naporu da ne precene svoje mogućnosti.

Savet za sve su svakako pauze i odmori. Slušajte svoj organizam i odmarajte svaki put kada osetite potrebu. Ukoliko i ne osetite potrebu, odmarajte. Zastanite i uživajte! Upravo zbog toga ste i krenuli u prirodu.

Leave a Reply